Fake carriers: hoe digitale vrachtbeurzen fraude in de hand werken
Leestijd 2 minutenEen vrachtwagenchauffeur die zich correct aanmeldt aan de poort, de juiste documenten toont en vlot het terrein verlaat: niets lijkt verdacht. Tot de opdrachtgever enkele dagen later ontdekt dat de lading verdwenen is en het bedrijf slachtoffer werd van een fake carrier.
TVM Belgium ziet deze vorm van fraude sterk toenemen. Sinds begin 2024 zijn er 29% meer meldingen van vrachtbeursfraude en fake carriers bij TVM. De totale schade bedraagt inmiddels 2,1 miljoen euro.
Digitale vrachtbeurzen: efficiënt, maar kwetsbaar
Digitale vrachtbeurzen zijn online platforms waar vervoerders en verladers vrachtopdrachten realtime kunnen uitwisselen. Door hun efficiëntie en snelheid worden ze steeds populairder.
“Via deze platforms worden opdrachten 24/7 uitgewisseld, wat het transportproces sneller en flexibeler maakt, maar ook kwetsbaar,” zegt Kurt Vandevelde, teamleider Preventie en Risicobeheer bij TVM België. Onder tijdsdruk worden ondervervoerders soms onvoldoende gecontroleerd, waardoor fake carriers opdrachten kunnen binnenhalen zonder dat iemand het merkt.
Professionele fraudeurs opereren digitaal
Fake carriers gaan doordacht te werk. Ze kapen transportaccounts, kopiëren websites of richten fictieve bedrijven op om opdrachten binnen te halen. Steeds vaker zetten ze artificiële intelligentie in om overtuigende documenten te maken of doelwitten te selecteren op basis van laad- en losadressen.
“De professionaliteit van deze bendes is indrukwekkend,” legt Kurt uit. “Ze opereren vanop afstand en laten bijna geen sporen na. Vooral goederen met hoge doorverkoopwaarde, zoals elektronica en andere snel verhandelbare producten, zijn populair.”
Gevolgen voor transporteurs
Transporteurs blijven verantwoordelijk voor de goederen die ze vervoeren, ook wanneer ze een ondervervoerder inschakelen. Schade of verlies van de lading kan daarom zware financiële én juridische gevolgen hebben.
“Als transporteurs niet zorgvuldig handelen en de ondervervoerders niet correct controleren, kunnen ze aansprakelijk gesteld worden voor de financiële of de totale schade. Dat bedrag kan hoog oplopen en zelfs de bedrijfscontinuïteit bedreigen,” waarschuwt Kurt.
Bewustwording is de beste preventie
Preventie blijft cruciaal. Transporteurs die systematisch controleren, twijfels durven uitspreken, alle documenten en details van ondervervoerders correct vastleggen en uitsluitend communiceren via officiële kanalen, lopen veel minder risico om slachtoffer te worden.
“Gezond wantrouwen is essentieel in professioneel transport,” besluit Kurt. “Soms kan één extra telefoontje al een lading van honderdduizenden euro’s redden.”