Cybersecurity in de transportsector: een noodzaak, geen luxe
Leestijd 4 minuten
In 2024 werd 1 op de 2 Vlaamse ondernemingen (45,8%) slachtoffer van een cyberaanval. In 1 op de 10 gevallen veroorzaakte de aanval ook daadwerkelijk schade. Dat blijkt uit de recentste Cybersecurity Barometer. De transport- en logistieke sector is extra kwetsbaar: bedrijven zijn sterk afhankelijk van digitale systemen zoals planningssoftware, boordcomputers en administratieve platformen. Eén verkeerde klik kan voldoende zijn om de volledige operatie stil te leggen.
Transportbedrijven in het vizier van cybercriminelen
De afgelopen jaren werden ook in België meerdere transportbedrijven getroffen door ransomware, phishing en datalekken. Zulke incidenten verstoren niet alleen de logistieke keten, maar veroorzaken ook aanzienlijke financiële schade en reputatieverlies. Cybercriminelen zien transportbedrijven als aantrekkelijke doelwitten, omdat elke minuut stilstand directe gevolgen heeft.
Een recent voorbeeld is de ransomware‑aanval op Brussels Airport in september 2025. De aanval, gericht op een externe IT‑dienstverlener, legde tijdelijk de check‑in‑ en bagagesystemen plat. Wat begon als een verstoring in de passagiersafhandeling, groeide uit tot een brede crisis : geannuleerde vluchten, omleidingen naar andere luchthavens en zware vertragingen in het goederenvervoer. Tijdkritische zendingen bleven hangen, supply chains raakten ontregeld en logistieke partners moesten noodscenario’s activeren. Eén digitale inbraak veroorzaakte een domino‑effect in de hele keten.
Bewustwording en nieuwe Europese regels
Volgens het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen was in 2024 1 op 2 Vlaamse bedrijven slachtoffer van een cyberaanval. Dat risico ligt vele malen hoger dan bijvoorbeeld het risico op brand (statistisch 1 op 8.000). DDoS‑aanvallen, phishing en ransomware kunnen leiden tot omzetverlies, aansprakelijkheidsclaims, boetes en reputatieschade. Een eenvoudige klik op een malafide bijlage of link kan al grote gevolgen hebben :
- planners die niet meer aan hun systemen kunnen
- administratie en communicatie die stilvallen
- gevoelige data die op straat belanden
- leveringen die stilvallen en negatieve publiciteit die dreigt
Naast het eigen belang om digitale veiligheid op orde te hebben, wordt de wetgeving strenger. Sinds 18 oktober 2024 is de Europese NIS2‑richtlijn van kracht. Bedrijven in essentiële sectoren – waaronder transport – moeten hun digitale weerbaarheid aantoonbaar versterken. Ook ondernemingen die leveren aan NIS2‑bedrijven krijgen hiermee te maken: grote opdrachtgevers zullen strengere eisen opleggen aan hun toeleveranciers.
Een belangrijk verschil met eerdere regels: bestuurders zijn nu persoonlijk verantwoordelijk voor cybersecurity. Wie niet voldoet, kan als directielid aansprakelijk worden gesteld of zelfs een bestuursverbod opgelegd krijgen.
6 acties om je digitale weerbaarheid te verhogen
Cybersecurity is geen eenmalig project, maar een continu proces. Met deze stappen verhoog je stap voor stap de weerbaarheid van je organisatie:
- Maak cybersecurity bespreekbaar
Cyberveiligheid is niet alleen een IT‑thema. Veel medewerkers voelen zich niet goed voorbereid op cyberincidenten. Door het onderwerp te bespreken in teamoverleggen, duidelijke meldprocedures op te stellen en gerichte opleidingen te organiseren, creëer je een alertere en beter voorbereide organisatie. - Breng je digitale risico’s in kaart
Weet waar je zwakke plekken zitten : verouderde software, slecht beveiligde wifi, zwakke wachtwoorden, ontbrekende back‑ups. Maak samen met je IT‑partner of adviseur een risicoprofiel en stel prioriteiten. - Neem cyberincidenten op in je nood‑ en herstelplan
Wat gebeurt er als je systemen platliggen na een aanval ? Wie beslist wat, en hoe hervat je de bedrijfsvoering ? Door cyberincidenten expliciet op te nemen in je business continuity plan verklein je de schade en voorkom je paniek. - Zorg voor betrouwbare back‑ups en noodvoorzieningen
Maak regelmatig back‑ups van cruciale systemen en gegevens en bewaar die veilig. Overweeg om systemen parallel te laten draaien op een andere locatie, zodat je sneller kunt herstellen. - Werk samen met een betrouwbare IT‑partner
Niet elk transportbedrijf heeft een eigen IT‑afdeling. Een gespecialiseerde partner kan je helpen bij beveiligingsmaatregelen, updates en herstel na incidenten. Kies iemand die de transportsector en de specifieke risico’s van logistieke ketens kent. - Neem de NIS2‑richtlijnen serieus
De Europese eisen rond digitale weerbaarheid worden strenger en gelden op termijn ook indirect voor kleinere spelers. Informeer je tijdig over de impact voor jouw bedrijf en start nu al met passende maatregelen.