Betrouwbaarheid en flexibiliteit maken het verschil

Leestijd 4 minuten

“Toen ik nog jong was, in de jaren ’60 van de vorige eeuw, werden boten zak per zak gelost met oude kranen. Er waren nog beëdigde wegers bij. Heel die bedrijvigheid heeft mij altijd aangetrokken en beïnvloed in wat ik later zou gaan doen. Ik ben gestart met het vervoer van suikerbieten: daar had je in die tijd zelfs een vergunning voor nodig en de bieten werden nog geladen met een riek in plaats van een kraan. Ik begon met één vrachtwagen en omdat ik buiten het bietenseizoen geen werk had, ging ik op zoek naar extra opdrachten."

"Een ervan was het vervoer van steenslag naar het centrale commandocentrum van de Navo, SHAPE, in Casteau bij Bergen. En zo is de bal aan het rollen gegaan. We werkten lange dagen, maar de reglementering was natuurlijk nog niet zo strikt als vandaag. Ik zorgde ervoor dat ik ’s morgens als eerste aan de weegbrug stond en sliep dan in mijn vrachtwagen verder tot ik mijn lading kon laten wegen. Dat kun je je vandaag niet meer voorstellen. In elk geval was het de start van Remitrans.”

“Ik stond ’s morgens als eerste aan de weegbrug en sliep dan eerst nog wat verder in mijn vrachtwagen”
 

Bietenvervoer bleef belangrijk voor het bedrijf in Ninove, maar gaandeweg diversifieerde het zijn activiteiten door flexibel in te spelen op opportuniteiten. Er kwam personeel bij en extra vrachtwagens. “Ik heb bijvoorbeeld ook nog een hele tijd meststoffen vervoerd naar Duitsland en ik nam de veevoederhandel van mijn vader in Kester over. Daar verschoof de focus naar transport, maar ik heb wel de locatie en het bedrijfspand in Kester behouden.” Op een bepaald moment kreeg Remi de vraag om op zijn terreinen een depot voor bouwmaterialen van Brico te huisvesten. “Uiteraard heb ik die kans gegrepen en later dat depot zelfs overgenomen.” In 1991 verhuisde Remitrans omwille van plaatsgebrek naar Ninove. Het bedrijf telde toen al minstens vijftien vrachtwagens en dat aantal verdubbelde daarna snel.

"Zo zijn we er door de jaren heen in geslaagd om een sterke reputatie op te bouwen, vooral omdat we betrouwbaar en flexibel zijn. Die twee waarden maken het verschil."
 

“Intussen deden we ook volop ervaring op in warehousing. Vandaag beschikken we over ongeveer 60.000 m2 aan magazijnen, waarvan 26.000 m2 met spooraansluiting. Deze magazijnen vormen de uitvalsbasis voor de huifafdeling die geleid wordt door Manu Opsomer. We servicen klanten uit verschillende sectoren en staan garant voor maatwerkoplossingen, van de orderpicking tot de just-in-time delivery bij de klant. Alles wordt ondersteund met robuuste ICT-oplossingen voor voorraadbeheer, shipping en track & trace. Zo zijn we er door de jaren heen in geslaagd om een sterke reputatie op te bouwen, vooral omdat we betrouwbaar en flexibel zijn. Die twee waarden maken het verschil.

Remi’s dochter Vanessa en zoon Ronald runnen mee de onderneming. Vanessa staat in voor het financiële luik, Ronald is verantwoordelijk voor de silo-afdeling. Ook hun partners hebben verantwoordelijke functies in de zaak. “We hebben onze raad van bestuur wel uitgebreid met een externe bestuurder. Die heeft ons zeker op financieel vlak heel wat waardevol advies gegeven. Als de economische conjunctuur wat mee wil en we over voldoende ruimte blijven beschikken, dan willen we heel graag blijven groeien. Uiteraard zal de toekomst uitwijzen of dat ook gaat lukken.”