Dashcams: de regels per land

Leestijd 4 minuten

Dashcams worden steeds vaker gebruikt in het verkeer. Ook vrachtwagenchauffeurs maken hier graag gebruik van om te laten zien wat ze onderweg allemaal meemaken en zien. Hun collega’s op kantoor krijgen meer inzicht in situaties onderweg en soms kan TVM Belgium de beelden gebruiken om aansprakelijkheid te bepalen bij een ongeluk of schadesituatie.

TVM Belgium zet de afspraken en regels van een aantal landen op een rij. Hieronder leest u onze algemene tips over het gebruik van dashcams.

Gebruik dashcams per land

Verschillende organisaties, zoals ANWB, ADAC en dashcamleveranciers, publiceren overzichten van landen waar dashcams zijn toegestaan. Deze overzichten spreken elkaar soms tegen en zijn vooral gericht op het particulier gebruik. TVM heeft lokale juristen gevraagd om (on)mogelijkheden rond het gebruik van dashcams te onderzoeken.

De uitkomsten per land zijn:

België: Het gebruik van dashcams is toegestaan. De beelden mogen worden overgedragen aan politie, justitie en verzekeringsmaatschappijen, maar niet openbaar gepubliceerd worden.

Nederland: Het gebruik van dashcams is toegestaan. De beelden mogen worden overgedragen aan politie, justitie en verzekeringsmaatschappijen, maar niet openbaar gepubliceerd worden. De rechter besluit of de beelden wel of niet worden toegelaten als bewijs.

Luxemburg: Het gebruik van dashcams is verboden. Waarschijnlijk worden de regels na 25 mei 2018 (inwerkingtreding van de nieuwe Europese privacyrichtlijn Avg) gewijzigd. Dan wordt mogelijk het gebruik van dashcams onder bepaalde voorwaarden toegestaan.

Duitsland: Het is expliciet verboden om dashcams te gebruiken die continu opnames maken. Hier staan boetes op tot € 300.000. Het lijkt wel toegestaan om dashcams in te zetten die alleen fragmenten opslaan (tot 60 sec.), waarbij de camera automatisch aan- en uitschakelt, bv. bij hard remmen. Er is echter nog geen rechterlijke uitspraak die dit bevestigt. De beelden mogen enkel gebruikt worden als bewijsmateriaal voor politie en justitie en niet openbaar gepubliceerd worden.

Frankrijk: Er is geen wet- en regelgeving specifiek over dashcams, maar wel zeer strikte regels over het filmen in de openbare ruimte. Het wordt daarom sterk afgeraden om in Frankrijk met dashcams te rijden.

Verenigd Koninkrijk (VK):Het gebruik van dashcams is toegestaan onder de volgende voorwaarden:

  • vooraf moeten de bewaartermijnen bepaald zijn;
  • in de cabine mag niet gefilmd worden;
  • het zicht mag niet belemmerd worden door de dashcam;
  • alleen korte fragmenten mogen worden opgeslagen;
  • de beelden mogen worden overgedragen aan politie, justitie en verzekeringsmaatschappijen maar niet openbaar gepubliceerd worden.

Gebruikstips

Gaat uw klant-transportfirma dashcams gebruiken? Geef hem dan deze tips:

  • Zet dashcams in die alleen korte fragmenten opnemen en niet die de hele rit filmen.
  • Zorg dat de fragmenten automatisch worden opgeslagen op een externe harde schijf of server, zonder dat de chauffeur hier iets voor hoeft te doen (tijdens het rijden).
  • Instrueer chauffeur(s) over het gebruik en de werking van de dashcam. Zodat zij bij het laden en lossen kunnen uitleggen hoe het werkt. Bij defensieterreinen bijvoorbeeld is filmen niet toegestaan.
  • Voorkom dat er fragmenten online worden gepubliceerd (bv. op social media). Deel de beelden alleen met partijen als politie, TVM Belgium en andere schadebetrokkenen. Hiermee wordt de privacy van eventuele gefilmde personen en kentekens gerespecteerd.

Meer weten over dit onderwerp?

Neem dan contact op met Bruno Nijs, senior adviseur preventie en risicobeheer of met uw commercieel adviseur.