5 vragen aan Jan van Waterschoot

“TVM Belgium wil haar klanten meer toegevoegde waarde bieden met specialistische opleidingen en services”

vrijdag 30 juli 2021

Tijdens de pandemie zetten onze preventieadviseurs en commerciële medewerkers hun klantenbezoeken noodgedwongen op een laag pitje. Maar binnen onze organisatie rijpten in deze periode wel een aantal nieuwe ideeën om klanten nog beter te begeleiden in hun customer journey. Commercieel directeur Jan van Waterschoot legt uit wat er allemaal op stapel staat.

Jan, de algemene voorwaarden van jullie verzekeringen zijn recent vernieuwd en jullie lanceerden ook een nieuwe Package lichte vrachtwagen en een Package vrachtwagen specifiek voor vervoer eigen rekening. Wat voor nieuws is er nog op komst?

“We zijn al jaar en dag gekend als de verzekeraar voor transport. Met onze nieuwe Packages richten we ons nu ook meer en meer op bedrijven die beschikken over vrachtwagens en lichte vrachtwagens voor de uitoefeningen van de eigen beroepsactiviteiten. Zo verbreden we bewust ons productaanbod en dit binnen onze niche.

Deze nieuwe voorwaarden en producten zijn belangrijk voor onze klanten, maar behalve op het moment van schade, blijven verzekeringen al met al weinig tastbaar. Terwijl wij zoveel meer willen en kunnen betekenen voor onze klanten; als specialist in de logistieke en transportsector en als bedrijf dat bovendien een maatschappelijke rol opneemt voor verkeersveiligheid en preventie, willen wij onze expertise nog meer inzetten om meerwaarde toe te voegen voor onze klanten.”

Hoe moeten we die meerwaarde precies interpreteren?

“In het verzekeringspakket voor onze klanten zijn al heel wat kosteloze services inbegrepen. Er is het schadealarmnummer van de TVM truck en car assistance waar truckers dag en nacht terechtkunnen voor dringende bijstand; er is ons eigen, unieke schadeherstelnetwerk voor vrachtwagens; ons preventieadvies, enzovoort. Op die manier ondersteunen wij onze klanten uitgebreid bij schade, maar zijn we er ook op momenten dat er van schade geen sprake is. Die ondersteuning in verschillende fases van de customer journey gaan we uitbreiden.”

Wat willen jullie concreet gaan doen?

“We zullen in verschillende fases twee zaken aanbieden: kosteloze services die deel uitmaken van het verzekeringscontract en aanvullend betalende services.  Dit kan gaan van opleidingen, trainingen en workshops tot preventiediensten en op termijn misschien zelfs producten. In ons preventieadvies aan klanten zitten nu al een aantal eigen kosteloze diensten (adviezen, workshops,…) inbegrepen, die door onze klanten zeer gewaardeerd worden. We zijn ervan overtuigd dat specialistische betalende services in het verlengde liggen van waar wij als verzekeraar mee bezig zijn en willen dan ook ons aanbod daarin uitbreiden en vermarkten. Denk bijvoorbeeld aan een workshop over het gebruik van een spiegelafstelplaats. Of een één-op-één begeleiding over efficiënt en veilig rijden voor chauffeurs die voor het eerst met een nieuwe trekker de baan op gaan. Het is de bedoeling dat er mooie synergieën ontstaan tussen onze verzekeringsproducten en onze betalende diensten.”

Welke services hebben jullie voor ogen?

“Onze services zullen hoofdzakelijk kaderen in ons preventiebeleid. Vandaag zien we dat slechts vijf procent van onze klanten daar regelmatig mee in contact komen. We willen meer transportbedrijven onderdompelen in ons preventiebad door een aanbod op maat van zowel kleine als grote firma’s aan te bieden in fysieke én digitale vorm.”

Ook digitaal? Dat is nieuw, niet?

“Dat klopt, we werken aan een digitaal klantenplatform waar de transportfirma’s toegang krijgen tot ons preventieluik en andere services met de bedoeling om het aantal schades en alle daaraan verbonden kosten te doen dalen. Zo ondersteunen we al onze klanten, ook de kleinere firma’s, nog beter om de preventieboodschappen daadwerkelijk tot bij zo veel mogelijk chauffeurs te krijgen. Via het digitaal klantenplatform kunnen we bijvoorbeeld alle truckers preventietips & tricks sturen in naam van hun werkgever. Het platform zal met andere woorden de preventie-expertise van TVM openstellen voor nog meer transportbedrijven, wat meteen de algemene verkeersveiligheid ten goede komt.”

TVM Belgium gebruikt cookies o.a. om de website te analyseren en te verbeteren en om ervoor te zorgen dat wij voor u relevante advertenties tonen. Als u doorklikt, gaat u akkoord met het gebruik ervan. Voor meer informatie over onze cookies, klik hier.