5 vragen aan Kurt Vandevelde

“TVM Belgium wil klanten verder ontzorgen en nog meer inzetten op preventie” 

donderdag 16 juni 2022

Op 31 mei kondigde TVM Belgium aan dat het mobility academy VDVision overneemt en omdoopt tot TVM solutions. Met deze belangrijke stap wil TVM Belgium zijn klanten verder ontzorgen en nog meer inzetten op preventie. Kurt Vandevelde, voormalig bedrijfsleider bij VDVision, wordt operationeel manager bij TVM solutions en vertelt wat de toekomstplannen zijn. 

Kurt, onlangs is het nieuws bekendgemaakt dat TVM Belgium het opleidingscentrum VDVision, jouw geesteskind, heeft overgenomen. Leg uit? 

TVM Belgium werkt al jaren intensief en productief samen met VDVision. Zo organiseren we in nauwe samenwerking diverse opleidingen waaronder de succesvolle opleiding Manoeuvreren en dode hoek. Beide bedrijven kennen elkaar dus heel goed en we zagen al een tijdje dat er mooie synergieën waren. Vanuit die optiek is dan beslist om VDVision, met de volledige ervaring en expertise rond de opleidingen, als volwaardige unit bij TVM Belgium onder te brengen, maar dan wel onder de nieuwe naam TVM solutions. 

Het doel van de overname is dat we de klanten nog beter willen dienen en nog meer willen inzetten op preventie. Preventie wordt alsmaar belangrijker en het organiseren van opleidingen is daar een essentieel onderdeel van. Klanten kunnen nog steeds bij TVM Belgium terecht voor verzekeringen, zeg maar de kernactiviteit, maar nu ook voor een waaier aan bijkomende diensten, waaronder de opleidingen. 

Jullie willen dus in de toekomst meer gaan inzetten op preventie en de daarbij horende opleidingen. Waarom? 

Preventie en risicobeheer is fundamenteel voor bedrijven in de transport- en logistieke sector. Daarom wil TVM Belgium actief bijdragen tot duurzaamheid, kostenbesparing en het reduceren van de effectieve schadelast. De organisatie van opleidingen is hierbij cruciaal. 

Samen streven we naar een veiliger en efficiënter verkeer en door onze opleidingen willen we het gedrag van chauffeurs op lange termijn positief veranderen. Het is nodig om die bewustwording te creëren en door kennisoverdracht te zorgen voor schadevermindering. Zo zorgen we voor een betere werkplek voor chauffeurs, minder schadekosten voor bedrijven en een veiligere ervaring op de openbare weg. 

Betekent deze nieuwe stap ook een bijsturing van de bestaande strategie? 

Neen, er was eerder al beslist dat TVM Belgium naast de kernactiviteiten - het verzekeringsluik - ook bijkomende diensten moet aanbieden. Dankzij de overname kunnen klanten nu bij TVM Belgium terecht voor het totaalpakket, volgens het one-stop-shop principe. TVM Belgium profileert zich dus niet langer als pure verzekeraar, maar eerder als kennispartner voor de transport- en logistieke sector waarbij klanten ons vinden voor zowel verzekeringen als opleidingen. 

Wat brengt de toekomst voor TVM solutions? 

Met TVM solutions willen we de gespecialiseerde opleidingen in heel het land, in diverse talen, uitrollen. We zetten hierbij in op zowel e-learning, wat het medium betreft, als microlearning. Met dit laatste bedoelen we dat we de opleiding in kleine stukken aanbieden, waardoor het voor het doelpubliek, de chauffeurs, overzichtelijk blijft.  

Verder zullen we de portfolio uitbreiden met onder andere audits en specifieke coachingstrajecten. Die audits zijn de broodnodige risico-analyses waarmee elk opleidingstraject start. Zo krijgen we een goed beeld van de problematiek waarvoor we dan de nodige oplossingen kunnen bieden. En we kijken nu ook naar heuse coachingtrajecten waarbij de klant ook nadien van een professionele begeleiding geniet. Bedoeling is om te monitoren of de opgedane kennis blijvend wordt toegepast, met een duurzame gedragsverandering als resultaat. 

Hoe kan het online klantenplatform helpen bij dit alles? 

Het online klantenplatform helpt om de preventiedienst verder te digitaliseren. Het is onze ambitie om via het platform onze preventieservice tot bij al onze klanten te krijgen. Zie het als een online omgeving waar klanten aan de hand van een ‘rekentool’ en op basis van gekende gegevens kunnen berekenen hoeveel kosten ze mogelijks besparen door effectief in te zetten op preventie en risicobeheer. Daarnaast willen we aan de hand van een online risicoscan ook inzicht geven om welke risico’s het gaat en wat de klant daar zelf kan aan doen. Vervolgens kan de klant zijn preventietraject volledig digitaal opmaken en opvolgen.  

Uiteindelijk willen we ertoe komen dat zowel het aantal schadegevallen als de schadekosten zelf dalen. En dan is het nodig om over een performant online platform te beschikken dat de klant in staat stelt om heel intuïtief zijn eigen data te raadplegen. Want meten is weten!  

Samen gaan we voor meer veiligheid op de weg! 

TVM Belgium gebruikt cookies o.a. om de website te analyseren en te verbeteren en om ervoor te zorgen dat wij voor u relevante advertenties tonen. Als u doorklikt, gaat u akkoord met het gebruik ervan. Voor meer informatie over onze cookies, klik hier.