"Goederenstromen stoppen niet bij de grens"

Leestijd 5 minuten

Erik Drenth, manager International Desk, kijkt tevreden terug op 2019. De International Desk van TVM verzekeringen bedient steeds meer klanten in haven- en transportstad Hamburg en is nu 1,5 jaar operationeel. Ook in Polen en Duitsland onderscheidt TVM zich door vervoerders te ondersteunen bij het voorkomen van schades.

Erik Drenth: ”Het verder verbeteren van onze dienstverlening en beheerst verder groeien in Duitsland zijn voor International Desk de belangrijkste thema’s. We hebben specifiek voor de Duitse markt een nieuw goederenproduct gemaakt voor zowel uitvlaggers als Duitse klanten. Groei gaat voor ons in Duitsland rustig en beheerst, met maar weinig uitstroom. ”

‘Als je Belg bent en je rijdt in Duitsland een schade, dan krijg je te maken met het Duits recht en Duitse gewoonten en gebruiken’

Wat is de meerwaarde voor de Belgische TVM-klanten van het Duitse kantoor?

Jan van Waterschoot, commercieel directeur TVM Belgium: “Duitsland is een belangrijke handelspartner van België en voor veel klanten een belangrijke markt. In Hamburg zijn zowel TVM Versicherungsservice als TVM Schadenregulierung gevestigd, waar samen intussen zo’n 20 gespecialiseerde Duitse collega’s werken. Dat betekent dat Belgische klanten die in Duitsland een probleem hebben door een lokale specialist geholpen worden. Dat geldt voor verzekeringsoplossingen, preventie en schade. Als je Belg bent en je rijdt in Duitsland een schade, dan krijg je te maken met het Duits recht en Duitse gewoonten en gebruiken. Voor Belgische klanten is het dan een groot voordeel dat TVM over een team aan Duitse schadespecialisten beschikt dat de schaderegeling verzorgt.”

Hoe belangrijk is de internationale markt voor TVM?

Erik Drenth: “Ik denk dat je als gespecialiseerd logistiek en transportverzekeraar je klanten volgt en kijkt naar hoe de goederenstromen lopen. Die stoppen niet bij de grens, dus je zult een internationaal netwerk moeten hebben met betrokken partners. In sommige landen zal je ook zelf actief moeten zijn."

En verder gaan de goederenstromen natuurlijk steeds meer de wereld over. België is met de haven van Antwerpen een van de toegangspoorten van Europa. Hoe speelt TVM daarop in?

Erik Drenth: “Ik denk dat je heel goed je klant moet volgen en moet kijken of de transportketens veranderen en of de verantwoordelijkheden van klanten veranderen. Daar moet je als verzekeraar bovenop zitten en naast je klanten staan. Maar je moet ook duidelijk zijn in wat je wel kunt en wat je niet kunt, waar je wel goed in bent en waar je niet goed in bent. TVM moet nu niet plots hele risicovolle dingen gaan doen.”

‘Ook internationaal moeten we de toegevoegde waarde van TVM duidelijk maken.’

Wat zijn de belangrijkste veranderingen die je komend jaar in de keten ziet? Data worden steeds belangrijker.

Jan van Waterschoot: “Door data weten we veel meer van elkaar. Risico’s kunnen beter ingeschat worden en kunnen beter worden gedeeld. Data helpt ons ook op het gebied van schadepreventie, wat ook een belangrijk voordeel voor onze klanten is. Er kunnen ook nieuwe partijen komen. Daar waar vroeger een verzekeraar oprichten misschien al ingewikkeld was, kijk even naar TVM, kan dat in de toekomst door nieuwe spelers anders gaan gebeuren. Dat geldt ook voor transportondernemers. Even een extreem voorbeeld: kijk naar Uber, dat was iets dat men vijf jaar geleden misschien niet bedacht had voor transport of goederen. Het is er nu gewoon. Of het goed is of niet, het zijn wel ontwikkelingen die plaatsvinden en waar je over na moet denken.”

TVM heeft ook internationaal ingezet op schadepreventie en riskmanagement. Werkt die aanpak?

Jan van Waterschoot: “Ook in vergelijking met bijvoorbeeld Duitsland lopen we daar echt mee voorop. Dat heeft me verbaasd, ik dacht dat in Duitsland een aantal partijen echt verder zouden staan. Maar die werken meer op de protocollen en op de richtlijnen dan het praktijkgerichte van TVM. Dat laatste is heel waardevol. Natuurlijk vormen de protocollen een belangrijke basis, maar met alleen protocollen red je het niet. Het gaat om gedrag veranderen, om chauffeurs trainen, management begeleiden, planners trainen… kortom, om de totale preventiebegeleiding. Ik denk dat we dat goed kunnen bij TVM. We zetten de komende jaren ook in op risicomanagement, waarmee we wat dieper in de bedrijfsvoering gaan. Dan kun je nog dichter naast je klanten staan, als het gaat om de bedrijfsrisico’s. Daarmee kun je nationaal en internationaal het verschil maken."