Derde generatie staat klaar bij Wouters-Muyshondt

Leestijd 6 minuten

Fons (63) en broer Jan (61) namen het transportbedrijf Wouters-Muyshondt over van hun ouders. Inmiddels is ook de derde generatie actief in het familiebedrijf. Fons’ zonen Joost (35) en Toon (34) bereiden zich voor om binnen enkele jaren het roer over te nemen.

Familiebedrijf met brede ervaring

Wouters-Muyshondt is een transportbedrijf in Ranst met meer dan 50 jaar ervaring. In 1968 richtten de vader en moeder van Fons en Jan het bedrijf op. Oorspronkelijk was het een brandstoffenhandel, die evolueerde naar een firma voor kipvervoer. Nu is Wouters-Muyshondt gespecialiseerd in het transport van pallet-, stuk- en ADR-goederen. Ook distributie nemen ze voor hun rekening. Met 17 trekker-opleggers en 21 personeelsleden in dienst verzorgt de firma het transport van o.a. bouwmaterialen, staal, voeding en dranken.

Toon: “Waar vroeger het vervoer van grote deelzendingen naar Duitsland de bovenhand nam, ligt nu de focus op nationaal transport. De marges voor transport naar Duitsland liggen laag door de concurrentie met grote Oost-Europese bedrijven. Bovendien is het buiten België een grotere uitdaging om retourvrachten te vinden en zo lege kilometers te vermijden.”

Goed personeel voor klantvriendelijke service

Niks zo belangrijk in een (familie)bedrijf als goed personeel, vindt Fons. “Onze chauffeurs hebben allerlei nationaliteiten, maar zijn stuk voor stuk erg betrouwbaar en bekwaam. Velen van hen rijden al heel wat jaren voor ons, sommigen al 25 jaar, en kennen ons bedrijf door en door. We vinden het erg belangrijk om ons personeel goed op te leiden en te begeleiden zodat ze goed voorbereid de baan op gaan en klanten kunnen bedienen. We hameren ook echt op klantvriendelijkheid. De chauffeurs staan rechtstreeks in contact met onze klanten en dan zijn een goed voorkomen, beleefdheid en respect erg belangrijk.”

Andere weg, zelfde bestemming

Zonen Joost en Toon zijn inmiddels enkele jaren in loondienst in het familiebedrijf. Ze volgden echter elk een ander pad ernaartoe. Joost had van kinds af aan al een voorliefde voor vrachtwagens en keek ook voor zijn studiekeuze in die richting. “De liefde voor de transportsector is ontstaan tijdens vakantiejobs bij onze papa. Na mijn studie logistiek kriebelde het al gauw om in ons bedrijf aan de slag te gaan. Ik ben eerst vier jaar chauffeur geweest om mij daarna meer en meer te gaan bezighouden met materiaal en planning.”

Toon van zijn kant ging handelswetenschappen studeren en had daarna een tijdje een logistieke functie bij Chiquita. Maar uiteindelijk kroop ook bij hem het bloed waar het niet gaan kan. “Ik focus mij voornamelijk op het commerciële verhaal. Omdat ik nieuwe klanten ook goed wou opvolgen, ben ik vanzelf ook mee in de planning gerold.”

Samenwerken met familie

Samenwerken met je vader, nonkel en broer. Het is niet altijd even simpel. Communicatie en structuur dreigen wel al eens naar de achtergrond te verdwijnen, maar het besef is er dat net deze twee factoren essentieel zijn voor een goede, groeiende organisatie. Fons: “Privé en werk gescheiden houden is erg moeilijk. Maar er zijn natuurlijk ook positieve kanten. Je durft meer tegen elkaar te zeggen en je kan net dat tikkeltje meer van elkaar vragen dan van een gewone werknemer. Het grootste pluspunt is de betrokkenheid en de loyaliteit. We willen een bedrijf waar we met z’n allen trots op kunnen zijn dat het onze naam draagt. De motivatie bij onze eigen familie is erg groot, al geef ik eerlijk toe dat het ook belangrijk is om frisse ideeën en een kritische blik van buitenaf in je bedrijf toe te laten.”

Generatieclash

Fons, Jan, Joost en Toon werken niet alleen samen in familieverband, maar behoren ook tot twee verschillende generaties. En dat durft wel eens te botsen. Fons: “Waar de oudere generatie veel op buikgevoel en ervaring handelt, durft de jeugd vastgeroeste gewoontes al eens kritisch in vraag te stellen.” Toon vult aan: “Waarom gebeurt dat op die manier? Is het eigenlijk niet beter om het zo aan te pakken? We discussiëren soms fel, maar luisteren wel naar elkaar en wegen de verschillende meningen af om de beste oplossing te vinden.”

“Soms rinkelt er hier nauwelijks een telefoon op de planning”, vertelt Fons. “Als ancien vind ik het dan te rustig naar mijn goesting, maar dat is maar schijn.  Want die jonge mannen regelen alles vanachter hun computer.” Binnenkort neemt de firma een nieuw planningssysteem in gebruik, dat gekoppeld is aan de boordcomputers van de vrachtwagens. Zo kunnen de opdrachten sneller en efficiënter verwerkt worden en kan ook de documentenstroom verder geautomatiseerd worden.

Overdracht wordt voorbereid

Al wil Fons nog een vijftal jaren actief blijven in het bedrijf, toch hangt de overdracht aan de derde generatie in de lucht. “De huidige overgangsperiode geeft ons tijd om alles goed uit te zoeken en voor te bereiden want er komt veel bij kijken. Daarom laten we ons ook extern begeleiden.”

Jong en oud binnen het bedrijf hebben alleszins duidelijke groeiambities. Joost: “Op termijn willen we zo’n 20 à 25 extra vrachtwagens. Verder laten we ons vooral leiden door de vragen en noden van onze klanten en zullen we daar ook in de toekomst zo goed mogelijk op inspelen. We willen met onze klanten vooruitdenken en mee groeien, zodat zij verzekerd zijn van een goede service, zoals wij ook goed verzekerd zijn bij TVM!”

Bijna driekwart van alle bedrijven in de logistieke en transportsector is een familiebedrijf. Veel van die ondernemingen krijgen vroeg of laat te maken met de uitdagingen van opvolging.

Ontdek onze greenpaper over familiebedrijven