De industrie als levensader

Leestijd 8 minuten

Alders Transport & Logistics werd in de jaren ’30 opgericht door Henrik Alders en in 1964 voortgezet door zijn zoon Albert. Toen in 2008 extern consultant Roel Smets het familiebedrijf overnam, telde het 90 wagens. Sindsdien is de transportfirma in omvang verdrievoudigd, onder meer dankzij een nieuwe vestiging in Hongarije en binnen- en buitenlandse overnames. De activiteiten verbreedden en omvatten nu ADR-transport en huif-, bulk- en silovervoer van grondstoffen en (half)afgewerkte producten. Zeer recent nam Alders nog sectorgenoot Vandenbroeck NV uit Herent over, dat gespecialiseerd is in ADR-goederenvervoer.

De transporteur uit Pelt groeide op het ritme van de industrie, vertelt Kristof Smets, Group Operations Manager. Het begon met grondstoffenvervoer voor Union Minière, dat vandaag onder de namen Umicore, Nyrstar en Aurubis nog altijd klant is. Ook ArcelorMittal en Sibelco behoren tot de klantenportefeuille. “Het transport van uitgaande industriële producten is een zeer concurrentiële markt”, zegt Kristof Smets, “Maar wat de aanvoer van grondstoffen betreft, spelen de fabrieken op zeker met vertrouwde transportfirma’s en zijn ze eerder loyaal. Voor hun full continu productieproces kunnen zij zich immers geen vertragingen of haperingen veroorloven en moeten ze kunnen rekenen op een transporteur met voldoende capaciteit, deskundigheid en flexibiliteit. Wij staan dan ook 24/7 stand-by en zijn zeer kritisch op onze goede service.”

Service, dat betekent bij Alders onder andere ook veel aandacht voor veiligheid en preventie. Mobility Manager Rik Kuipers: “Als je staalrollen laadt, moet je goed weten waar je mee bezig bent. Onze chauffeurs kunnen niet alleen hun vrachtwagen veilig door het verkeer loodsen, maar weten ook alles af van gewichtsverdeling en ladingzekering. Onze klanten zien ons dan ook als een gewaardeerde preventiepartner. En die gedeelde bekommernis en expertise is de beste garantie op veiligheid op plekken waar geladen en gelost wordt.”

“Al vanaf het tweede accident in een jaar sturen we de chauffeur bij. Zelfs een afgereden spiegel telt mee. Ik vind het trouwens heel waardevol dat TVM Belgium ons daarbij ondersteunt. We hebben een overeenkomst die ons allebei verplicht onze kunde toe te passen om onze veiligheidsdoelstellingen te halen.”

Alders Academy

Nieuwe chauffeurs krijgen een peterchauffeur mee op pad: ervaren mensen die ter plekke bij de klant tonen waar er wordt aan- en afgemeld en hoe er wordt geladen en gezekerd. Alders heeft zo’n zes à zeven peters per locatie. Verder spitst de Alders Academy zijn chauffeurstrainingen toe op de eigen noden. “In de opleiding Code 95 bijvoorbeeld besteden we meer aandacht aan het laden van staalrollen dan aan het laden van paletten. We leggen het principe van de asdruk uit aan de hand van schaalmodellen en wandelen al eens de deur van het leslokaal uit om de theorie in de praktijk te illustreren.”

De Alders Academy werd volgens Kristof Smets niet opgericht om winst te maken, maar wel om de chauffeurs specifieker en daardoor beter op te leiden voor de opdrachten die ze bij Alders uitvoeren. “Dankzij de Academy kunnen we ook sneller reageren als onze risicoanalyses bepaalde pijnpunten aan het licht brengen. Chauffeurs met een hoge schadefrequentie en/of -kost sturen we meteen bij: vanaf het tweede accident in een jaar, hoe klein het ook moge zijn. Zelfs een afgereden spiegel telt mee. Ik vind het trouwens heel waardevol dat TVM Belgium ons daarbij ondersteunt. We hebben een overeenkomst die ons allebei verplicht onze kunde toe te passen om onze veiligheidsdoelstellingen te halen.”

Soms brengen de risicoanalyses verrassende zaken aan het licht, die niet overeenkomen met het buikgevoel. “Zo zijn het niet onze jongste chauffeurs die het vaakst ongevallen veroorzaken, maar eerder onze ervaren mensen. We denken dat het enerzijds te maken heeft met verminderde alertheid omwille van de routine die in de job geslopen is, en anderzijds met het feit dat de job fysiek en mentaal zwaarder gaat wegen naarmate je ouder wordt. Want er is niet alleen het laden en lossen, maar ook het hoge werkritme en het verkeer dat steeds jachtiger wordt.” Het is niet makkelijk om ervaren chauffeurs te overtuigen dat ze best wat bijsturing kunnen gebruiken, geeft Rik Kuipers toe. “Ze zien zichzelf als de beste van de klas. Maar als de cijfers van zowel verzekerde als eigen schades iets anders laten zien, dan staan ze open voor opvolging via gesprekken en extra training.” 

Na een lange zoektocht heeft Alders Transport sinds kort ook een chauffeursmentor in dienst, een persoon met veel rijervaring, maar ook pedagogische capaciteiten, die bovendien nog eens goed moet liggen bij de chauffeurs en met data overweg kan. “Zijn taak is om data te interpreteren, evoluties op te volgen en grote en kleine incidenten te voorkomen. Samen met de chauffeurs en peterchauffeurs maakt hij onze preventiecirkel rond.”

"Niet de jongste chauffeurs veroorzaken het vaakst ongevallen, maar eerder de meer ervaren mensen."

Dé chauffeur bestaat niet

Veiligheid en preventie begint eigenlijk bij de selectie van je chauffeurs: je werft de mensen aan die het beste rijden. Dat vinden Smets en Kuipers ook, maar in de praktijk loopt het niet zo simpel. “Om überhaupt aan chauffeurs te geraken, moet je ze tegenwoordig ook zelf opleiden. Daarom is Alders betrokken bij twee opleidingstrajecten, het Fast Track CE-traject en de Limburgse Transportpool. Het is vaak een lang en traag proces, zonder garantie op succes”, zegt Smets. Chauffeurs aanwerven is dan ook voor Alders een grote uitdaging. Smets ziet wel één lichtpuntje: “Het beroep van chauffeur biedt zoveel mogelijkheden dat het mensen met heel uiteenlopende interesses kan aanspreken. Staaltransport is fysiek zwaar omwille van het laden en lossen, terwijl je voor silotransport vooral veel geduld moet hebben om te wachten tot je aan de beurt komt. Met een kipper is je vracht op tien minuten geladen en op twintig minuten weer gelost. Kipperchauffeurs leggen dus vooral veel kilometers af. Je hebt nacht- en shiftchauffeurs, en mensen die liever alleen overdag rijden. Je hebt regionaal en internationaal transport, enz. Zulke zaken vermelden wij heel uitdrukkelijk in onze vacatures en ook de sector zou deze verscheidenheid aan mogelijkheden veel meer in de kijker moeten zetten. Dé chauffeur bestaat niet!”

Naast het vinden van de juiste mensen, is ook veiligheid volgens Smets een blijvende uitdaging voor de transportsector. “Want het verkeer wordt alleen maar hectischer. Daarom vind ik het jammer dat Europa gestopt is met het verplichten van nieuwe, extra rijhulpsystemen in vrachtwagens. Het noodremsysteem en de rijstrookassistentie bewijzen hun nut en er zijn nog meer systemen beschikbaar. Maar die zijn duur: zolang ze op Europees niveau niet verplicht worden, zullen ze geen brede ingang vinden.”