Stuurhutschade

'Routine was mijn valkuil’

Mardi 10 août 2021

In februari stortte niet alleen de stuurhut in van de Pieter Sr., maar ook een beetje de wereld van schipper Pieter Bos. Met overtuiging doet hij zijn relaas over die botsing bij de beruchte spoorbrug van Thionville, Frankrijk.

Hij is er – geeft hij volmondig toe – echt een paar maanden van slag van geweest. Met zijn stuurhut tegen de spoorbrug over de Moezel bij Thionville varen, hij had dat nooit voor mogelijk gehouden. Hij, Pieter Bos (32), is een ervaren schipper met Donau-patent tot aan Hongarije. Hij kent de route, hij kent zijn schip, hij kent de rivier en de waterstanden…

Behalve op die bewuste dag in februari 2019 dan. Hij vertelt zijn verhaal in de vernieuwde stuurhut van zijn motorschip Pieter Sr., vernoemd naar zijn jonggestorven grootvader Pieter Bos. De schipper heeft even getwijfeld of hij zijn verhaal wel zou doen, want het is toch een soort brandmerk waarmee je rondloopt in de kleine wereld van de binnenvaart.

Toch doet hij het, om anderen te behoeden voor dezelfde fout. “Zelfs de beste stuurlui maken fouten”, zegt hij relativerend. Die kalmte was er in eerste instantie bepaald niet. “Ik ben er goed ziek van geweest”, bekent hij in de haven van Mülheim an der Ruhr bij Duisburg, waar hij zijn lading brouwgerst aan het lossen is. “Had ik de situatie tien seconden eerder doorgehad, dan had ik mijn schip nog op tijd in zijn achteruit kunnen zetten. Maar die tijd had ik niet meer.

De schroef achteraan lag boven water en deed nauwelijks iets”, vertelt hij. “Routine was mijn valkuil. Ik weet dat het een beruchte brug is, maar ik ben er zo veel jaren veilig onderdoor gevaren. En dan ineens dit”, zegt hij, wijzend naar de stuurhut die ineens als een kaartenhuis ineen zakte. “Overal lag glas, emmers vol heb ik moeten opruimen.”

Hij is er – geeft hij volmondig toe – echt een paar maanden van slag van geweest. Met zijn stuurhut tegen de spoorbrug over de Moezel bij Thionville varen, hij had dat nooit voor mogelijk gehouden. Hij, Pieter Bos (32), is een ervaren schipper met Donau-patent tot aan Hongarije. Hij kent de route, hij kent zijn schip, hij kent de rivier en de waterstanden…

Behalve op die bewuste dag in februari 2019 dan. Hij vertelt zijn verhaal in de vernieuwde stuurhut van zijn motorschip Pieter Sr., vernoemd naar zijn jonggestorven grootvader Pieter Bos. De schipper heeft even getwijfeld of hij zijn verhaal wel zou doen, want het is toch een soort brandmerk waarmee je rondloopt in de kleine wereld van de binnenvaart.

Toch doet hij het, om anderen te behoeden voor dezelfde fout. “Zelfs de beste stuurlui maken fouten”, zegt hij relativerend. Die kalmte was er in eerste instantie bepaald niet. “Ik ben er goed ziek van geweest”, bekent hij in de haven van Mülheim an der Ruhr bij Duisburg, waar hij zijn lading brouwgerst aan het lossen is. “Had ik de situatie tien seconden eerder doorgehad, dan had ik mijn schip nog op tijd in zijn achteruit kunnen zetten. Maar die tijd had ik niet meer.

De schroef achteraan lag boven water en deed nauwelijks iets”, vertelt hij. “Routine was mijn valkuil. Ik weet dat het een beruchte brug is, maar ik ben er zo veel jaren veilig onderdoor gevaren. En dan ineens dit”, zegt hij, wijzend naar de stuurhut die ineens als een kaartenhuis ineen zakte. “Overal lag glas, emmers vol heb ik moeten opruimen.”

Gestegen waterstanden

Bos neemt ons mee terug naar die februaridag van 2019, om een uur of tien ’s ochtends. Hij had acht uur stilgelegen bij de laatste sluis in Luxemburg om te slapen. Het was hoogwater op de Moezel, maar de stroom viel alleszins mee. Hij had de Luxemburgse waterstanden nog gecontroleerd, die stonden open op zijn computerscherm, maar niet de Franse. Het bleek dat de waterstand die nacht gestegen was, +0,80 meter. “In één nacht, dat is extreem!”

Toen hij in de opvaart en leeg richting de spoorbrug voer, had hij de stijging van het waterpeil niet goed ingeschat. “Normaal gesproken zet ik de stuurhut in de laagste stand en houd ik zo’n 70 tot 80 centimeter speling. Nu niet. Ik zag het te laat, dacht ineens: Wat is die brug laag!” Met minimale snelheid (‘Ik lag bijna stil’) gleed hij tegen de brug, hij kwam drie centimeter tekort. Maar de schade was groot. Het hele stuurhuis – net helemaal opgeknapt en geschilderd - ging eraan.

Het ongeluk bracht hem in shock. Bos belde zijn vrouw in alle staten. Zij wist niet wat ze hoorde. “Later zei ze: ‘Ik kreeg een andere man aan de lijn dan degene met wie ik getrouwd ben’. Ik was inderdaad helemaal overstuur. Nu heeft het langzamerhand een plekje gekregen.’’

Bos besloot door te varen naar de dichtstbijzijnde haven. Daar wachtte hem de spot van enkele collega’s, een pijnlijke vernedering. “Er lagen tien schepen en zes schippers stonden daar in de haven in hun vuistje te lachen. Maar er was er ook één die meteen zijn hulp aanbood. Hij had het tenslotte zelf ook een keer meegemaakt.”

Wat ook erg was: nog voordat hij de Pieter Sr. goed en wel had gemeerd, gingen de foto’s van de aanvaring al rond op Facebook. “Dat is ongekend en daar ben ik nog steeds boos over. Hoe durf je een ander zijn ellende zo te publiceren.”

Fouten maken is menselijk

De aanvaring mocht dan wereldkundig zijn gemaakt, een dag later was het alweer raak. Bij dezelfde brug. Bos: “Die schipper maakte een andere fout. Het gebeurt bij die spoorbrug vrijwel maandelijks, ze staat erom bekend.”

Brugaanvaringen zijn ook ernstige ongelukken, verduidelijkt hij. Bos kent de verhalen van schippers die hun rug braken nadat ze in de stuurhut met stoel en al tegen de brug terecht kwamen. Er zijn zelfs doden gevallen.

Daarom heeft Bos er ook geen moeite mee om zijn verhaal te delen. Fouten maken is menselijk, maar er moet vanzelfsprekend wel van worden geleerd. “Het is geen schande als je een fout maakt”, oordeelt Bos. “Je moet dat gewoon toegeven en er geen heel verhaal omheen verzinnen. Ik heb gewoon gefaald in mijn werk en laat dat anderen tot voorbeeld zijn, zodat zij het kunnen voorkomen.”

TVM Belgium biedt ook binnenvaartverzekeringen aan. Lees er hier meer over: 

binnenvaartverzekering

TVM Belgium utilise des cookies, entre autres pour analyser et optimaliser le site Web et pour veiller à vous montrer des publicités relevantes. En poursuivant votre navigation sur ce site, vous acceptez l’utilisation de cookies. Pour en savoir plus sur nos cookies, cliquez ici.